DELEN

Duitse cabrio’s in trek zodra de temperatuur stijgt

Amsterdam, 4 mei 2018 –  Met het stijgen van de temperatuur stijgt ook ons verlangen naar cabrio’s, blijkt uit cijfers van Autotrack.nl. De online auto aanbieder ontdekte deze weersafhankelijke trend bij het analyseren van haar data. De grootste groei in zoekopdrachten kwam voor rekening van de dakloze carrosserievorm: de cabrio. Met een stijging van ruim 30% ten opzichte van de vorige maand, is dit een opvallende uitschieter. En dat terwijl cabrio’s tegenwoordig niet meer weersafhankelijk zijn vanwege de kwaliteitsverbetering van de afgelopen jaren.    

Populaire cabrio’s zijn van Duitse makelij

Als we een cabrio zoeken, blijkt Audi favoriet. Met een aandeel in zoekopdrachten van 16% bijt de Duitser de spits af. Gevolgd door ‘landgenoot’ BMW (14%), ietwat vreemde eend in de bijt Peugeot (11%), Volkswagen (10%) en top-5 hekkensluiter Mercedes-Benz (10%). We houden van Duitse degelijkheid als het om dakloze auto’s gaat.

Qua modellen gaan we voor de 3-serie, Golf, A3, A5 en 207.

Vanaf eind december neemt de populariteit van cabrio’s toe

Dit digitale zoekgedrag wordt ook aan den lijve herkend. Henk Keijzer, eigenaar van het bekende Cabriocentrum Nederland uit Vaassen, vertelt: “Zodra het mooi weer wordt, ontluiken we. Terrasjes gaan open en mensen gaan naar buiten. De natuur in, het bruisende leven in. De behoefte aan dit vrije gevoel is een veelgehoord argument van onze klanten. Cabrio rijden is een beleving. Een belevingsbehoefte die een vlucht neemt al vanaf eind december, als mensen vooruit gaan kijken naar de zomer. Als het mooi weer wordt, zien ook wij een stijging in (site)bezoek en transacties. Al 25 jaar lang. Het meest populair zijn de 4-zits cabrio’s onder de tien mille. Zo’n 90% van dit soort auto’s komt uit het buitenland. Nieuwe cabrio’s zijn in verband met hun hoge aanschafwaarde minder in trek. Populaire merken bij ons zijn Audi, BMW, Mercedes, Golf en Mazda. Onder de wat oudere doelgroep zijn overigens de 2-zits populair. Mooie exemplaren, met name de 2-zits, schrijven vrijwel niks meer af, waardoor het interessant is om zo’n auto aan te schaffen, helemaal gezien het feit je ze tegenwoordig jaarrond rijden kunt.”

Overige opvallende auto trends

  • Tegenwoordig zoeken we in bijna de helft van de gevallen met onze mobiel naar auto’s (47% mobiel, 53% desktop; meetperiode april 2018). Dat was vorig jaar nog 40/60;
  • Hybride en elektrische auto’s zijn de grootste stijger ten opzichte van vorig jaar (respectievelijk bijna 90% en 86% vaker gezocht ten opzichte van vorig jaar; peildatum 2 mei 2018);
  • We willen niet meer schakelen: ruim 60% verkiest een automatische transmissie boven een handmatige (was vorig jaar nog bijna gelijkelijk verdeeld; peildatum 2 mei 2018).