DELEN

Dochter Stéphane heeft het niet van een vreemde…

 

Tekst: Wim van Engelen

Foto’s: Wim van Engelen / Jay Bonvouloir

Zijn contract, eerder dit jaar gesloten met Honda USA voor de ontwikkeling van een hagelnieuwe GT3 wedstrijdwagen, bewijst dat Peter Kox (52) zijn helm voorlopig niet aan de kapstop hangt. Integendeel, de samenwerking loopt door in 2017 en omvat ook deelname aan het raceprogramma met de Honda NSX, die in Amerika Honda Acura heet.

Kox verdient al dertig jaar zijn brood in de internationale autorensport. Insiders weten wie hij is, zijn reputatie is wereldwijd gekend in de branche. Dat zijn werkterrein zich uitstrekt over alle continenten, maakt dat de Eindhovenaar in eigen land minder algemeen bekend is. Zijn ‘low profile’ heeft hier zeker aan bijgedragen: Kox is geen druktemaker en societyfiguur, acteert niet in TV-commercials of talkshows. Zijn agenda bepaalt het aantal nachten dat hij in een hotel slaapt: minimaal 200 per jaar en zijn vlieguren evenaren die van een piloot. Zakelijk gezien is Peter Kox te bestempelen als de ultieme ZZP-er die voor meerdere teams en merken tegelijk achter het stuur kruipt.

Ervaring

Dat Honda hem vroeg heeft alles te maken met ervaring. En contacten. Die heeft Kox als voormalig fabrieksrijder volop. Met BMW, Honda, Lamborghini, Ferrari en Aston Martin vulde hij sinds de jaren ’90 een prijzenkast die te groot is voor zijn riante woning. Daarvóór al, vanaf 1987, gaf hij zijn baan als autoverkoper op en debuteerde in het Engelse Formule 3 kampioenschap. Formule 1 was het doel en met het winnen van het Europese Kampioenschap Formule Lotus in 1989 leek die kans mogelijk: een jaar daarvoor won Mika Hakkinen datzelfde kampioenschap als opstap naar de Koningsklasse in ’91 en werd wereldkampioen F1 in ’98 en ’99. Voor Peter Kox was dat niet weggelegd: hij had wel de snelheid maar niet de promotor met voldoende sponsorgelden. Zijn carrière spitste zich na een jaar Engels Formule 2 toe op toerwagens en toen BMW München hem in het vizier kreeg, volgde een driejarig contract bij het gerenommeerde Team Schnitzer. Voor Kox de doorbraak waar hij voor gestreden had en bepalend voor zijn loopbaan. Overwinningen in de 24 uurs race van Spa-Francorchamps (1995, BMW) en Le Mans (2003, Ferrari) naast vele tientallen zeges en podiumplaatsen tot nu toe, maken Kox tot een routinier die op ‘hoge’ leeftijd veel jongere coureurs te snel af is.

Stéphane Kox

Als enig kind kreeg Stéphane Kox (22) de autoracerij vanzelf mee. Overigens zonder enige dwang, want naast allerlei andere hobby’s stapte ze pas met vijftien jaar in de kart. Haar vader, mits aanwezig, in de rol van coach. Dat ging niet direct goed, maar uiteindelijk scoorde ze prima resultaten en kreeg de race-spirit te pakken. Ze werd opgenomen en gesponsord door een professioneel team en reed ook zelfstandig volop wedstrijden. Zonder dat de autosport een pure ambitie was, werd twee jaar later ingeschreven voor de ADAC Formel Masters. De ervaring met hoge snelheden op grote internationale circuits verliep goed en vormde de basis voor incidentele races en tests met zowel tourwagens als GT’s, zoals de Lamborghini Gallardo waar haar vader jarenlang races mee reed en ook ontwikkelde voor Reiter Engineering. En Stéphane, hoewel licht gebouwd, bleek overweg te kunnen met ruim 500 pk en snelheden tot 285 km/uur. Omdat een racecarrière geen vanzelfsprekende focus is, is de gymnasiaste inmiddels opnieuw gestart met de studie rechten.

Hoogtepunten

Het winnen van de BMW 235i Cup in 2015 inclusief de 24-uurs race van Zolder (B) en de 12 uurs race van Zandvoort dit jaar (met Audi TT) zijn enkele hoogtepunten. Ook won de snelle studente rechten nog in augustus van dit jaar een race in de KTM X-Bow Battle op de Hungaroring. Afgelopen zomer kreeg Stéphane Kox de kans zich te bewijzen in de snelle GT-klasse in zowel een Porsche 911, Ferrari 488 GT3 als een Mercedes-Benz AMG GT3. Alle drie tijdens races op circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. Hoewel de Porsche haar in de steek liet, werd daarmee wel voldoende ervaring opgedaan om een uitnodiging te krijgen voor een test met de Ferrari van Scuderia Praha, die leidde tot deelname aan de 1000 km race op 25 juni. Voor hetzelfde team rijdt Peter Kox al jarenlang succesvol races, maar een nieuw contract met Audi verhinderde deelname met de Ferrari voor dit event. Met gevolg dat vader en dochter aan dezelfde race deelnamen als concurrenten. Dat herhaalde zich drie weken later op hetzelfde circuit tijdens een 24-uur race. Dit keer reed vader Kox wel met een Ferrari terwijl Stéphane een plaats kreeg aangeboden in een hagelnieuwe Mercedes-Benz AMG GT3 als vijfde lid van het Duitse team SPS Performance. Als ‘rookie’ in dit soort razendsnelle bolides heeft zij bewezen uitstekend mee te kunnen, want SPS Performance eindigde op het podium als 3e in de klasse en werd 4e algemeen.

Toekomst

De agenda van Peter Kox blijft overvol, want tussen het pendelen naar de USA door, rijdt hij nog steeds races voor Scuderia Praha met de Ferrari. Daarnaast was er de opstart in 2016 van het eigen team Kox Racing dat in 2017 met een Ligier LMP3 aan wil treden. Zo blijft er weinig tijd over voor de enige hobby van Kox: het motorjacht ‘Eau Rouge’, genoemd naar de wereldberoemde bocht op zijn favoriete circuit Spa-Francorchamps. Liggend vlakbij Amsterdam CS fungeert het voornamelijk als logeeradres wanneer een vlucht uit Schiphol laat arriveert of heel vroeg vertrekt. Terwijl haar vader voor de zoveelste keer naar Amerika afreist, stapt Stéphane op de trein om college te gaan volgen. Concrete raceplannen zijn er op dit moment niet, maar ze houdt haar conditie op peil om in te kunnen stappen wanneer de kans zich voordoet.