Home Branches LifeStyle Coverstory Roel Reiné Filmset Red Bad Brabant Business Media

Coverstory Roel Reiné Filmset Red Bad Brabant Business Media

DELEN

‘Knallen met die handel’

Grote spannende verhalen trekken hem het meest. En met de megaproductie Redbad is de Nederlandse filmregisseur Roel Reiné (1970), thans wonend in de Verenigde Staten, er weer een aan het verfilmen. Dit jaar regisseerde hij twee afleveringen van de Amerikaans tv-serie Inhumans in opdracht van Marvel Comics. Hoe komt een jongen uit Eindhoven in Hollywood terecht?

Dromen en de kracht om ze waar te maken, vat Reiné samen. “Ik was 12 jaar toen ik Blade Runner zag. Dát wil ik ook maken, dacht ik. Vanaf dat moment stond alles in het teken gestaan om daar te komen. Ik ging muziekvideo’s maken, theatervoorstellingen, bij de televisie werken. Mijn eerste speelfilm, gemaakt met een tweede hypotheek op mijn huis, was een succes. En dan trek je de stoute schoenen aan, verkoop je je huis en vertrek je met twee koffers naar Los Angeles. Je gaat het proberen en dat is gelukt. Inmiddels heb ik 16 Amerikaanse speelfilms geregisseerd.”

Hij had in Nederland al wat bereikt, maar werd toch behoorlijk genegeerd door het filmwereldje. Reiné: “In de VS wordt succes juist omarmd. Mensen zijn trots als anderen succes hebben. Ze denken: als jij succesvol bent, kan ik het ook zijn. Dat gaf me een kick.”

Is er verschil tussen regisseur zijn in Nederland en de VS?

“In Nederland ben je als regisseur de auteur van de film en heb je het laatste woord.

In Amerika heb je te dealen met de studio, de producenten, de financiers en de sterren, die feitelijk de dienst uitmaken. Daar moet je wel goed tegen kunnen. Ik vind dat spel leuk om te spelen. Marvel Comics is een merk; als regisseur ben je een radertje in dat geheel. Dat vind ik gaaf om mee te maken.”

Hoe Amerikaans ben je geworden?

“Ik hou van je droom najagen en the sky is the limit. Maar hoe men er politiek bedrijft en omgaat met de zwakkeren in de samenleving, vind ik verschrikkelijk. Ik ben absoluut een Nederlander, maar ik vind het wel fijn om in de VS te leven en deel te nemen aan die cultuur. En mijn mond open te doen als ik het met dingen oneens ben. Ik ben goed op mijn plek daar.”

Wat voor soort films wil je het liefst maken?

“Grote, spannende verhalen. Over historische en politieke onderwerpen, maar bijvoorbeeld ook science fiction. Horror, daar hou ik niet van en ik zou ook geen comedy’s doen. Ik ben blij dat ik in Nederland bezig ben met historische films. Sinds Soldaat van Oranje wordt dat genre in Nederland niet meer zo goed bediend. Dat kan anders. Met Michiel de Ruyter heb ik dat geprobeerd, en nu met Redbad probeer ik dat weer. Maar ook televisieseries doe ik. Televisiefilms maken een enorme groei door, denk aan producties als True Detective en House of Cards. Veel sterren willen ook televisie doen.”

Wat is in jouw ogen succes?

“Een mens bepaalt zijn eigen succes. Dat kan ook ‘klein’ zijn: kinderen, een leuke baan, een lekker leven. Maar ik werk niet voor het succes. Ik heb zoveel passie voor filmen en verhalen vertellen. Op de set staan en iets creëren wat de hele wereld kan zien – dat is de mooiste job die er bestaat.”

Heb je nog tips voor jonge regisseurs?

“Als je in Nederland je eigen speelfilm wilt maken, krijg je te horen: zou je dat wel doen? Heb je daar wel een opleiding voor? Heb je daar het geld voor? Ik zeg: volg je hart en neem het risico. Creëer je eigen succes; daar heb je geen geld voor nodig. Iedereen kan morgen met zijn iPhone een speelfilm maken. Techniek houdt je niet meer tegen; alleen je eigen ambitie. Je moet gewoon aan de slag. Knallen met die handel!”